1957-06-25: Vänskapsmatch
HamKam-Hamar IL-komb. – IFK Göteborg
2 – 7
(2 – 5)
EP
EP

EP
4



Tisdagen den 25:e juni 1957, i det första, och enda mötet lagen emellan någonsin, gästade IFK Göteborg som bortalag HamKam-Hamar IL-komb. i en vänskapsmatch, inför 2 500 åskådare i Hamar. IFK Göteborg mönstrade en startelva med en snittålder på 24,5 år - där 28-årige Åke Norén var äldst och 18-årige Owe Ohlsson var yngst. Matchen, som blev en oerhört målrik tillställning, slutade med en utklassningsseger för Blåvitt, 7–2, efter att i halvtid varit i ledningen med 5–2. Resultatet innebar att matchen var IFK Göteborgs första seger mot HamKam-Hamar IL-komb. genom tiderna. IFK Göteborgs sju mål gjordes av Owe Ohlsson (4 mål), Bengt Berndtsson, Bertil Johansson och Harris Mattiasson. Owe Ohlssons fyra mål var första gången en IFK-spelare gjorde fyra mål i en vänskapsmatch sedan Harris Mattiasson gjorde fyra mål mot Skara IF den 7 april 1957.